Isnin, 30 November 2009

Konvensyen PAS 2009 : Menyekat kebebasan bersuara?!

Oleh khairulrijal.wordpress.com
1. Bercakap soal hak kebebasan bersuara, istilah “lunak” setiap blogger hari ini. Namun, adakah batasnya?

2. Bercakap tentang soal had penulisan blog, “adakah ia perlu?, bukankah ia bertentangan dengan hak bersuara rakyat?”


3. Kebebasan bersuara di zaman sahabat, adalah realiti sebenar had & hak kebebasan bersuara dalam Islam. Lihatlah kata-kata saiyidina Umar Al-khatab semasa dilantik menjadi khalifah sebagai had kebebasan sebenar. Dia berkata kepada para sahabat,”Sesungguhnya aku telah mengatur urusan kamu, tetapi aku bukanlah org yg paling baik di kalangan kamu maka berilah pertolongan kepadaku. Kalau aku bertindak lurus maka ikutilah aku tetapi kalau aku menyeleweng maka betulkan aku!”

Lihatlahlah keadaan dunia hari ini, apabila hak kebebasan disuarakan oleh pejuang-pejuang barat? di mana arah tuju mereka? Akhirnya menentang ketuanan Islam. Ingat kes aurat, Shabina Begum di London? Kes 4 pelajar sekolah di Singapura yang dilarang ke sekolah? Turki, Merve Safa Kavakci daripada Parti Kebaikan Turki yang dipecat kerana bertudung, malah di Malaysia, Tuan Guru Hik Aziz pernah mengeluarkan kenyataan “Aurat wanita ‘dera’ emosi kaum lelaki”, siapakah yang menetang semua kes-kes ini? semuanya mereka yang berpegang kepada hak kebebasan bersuara.

Sebenarnya, jika semua blogger PAS bersatu, ambil 1 isu cth – isu aurat di Malaysia sahaja pun sudah mencukupi untuk membuatkan UMNO “tidak cukup tangan” menjawabnya.

  • Oleh yang demikian, penulis berpendapat, sudah sampai masalahnya semua blogger PAS atau blogger pro-PAS atau apapun istilahnya, melihat kembali hak kebebasan bersuara masing-masing sebelum menulis dan mengolah sesuatu isu.

  • Sudah tiba masanya, semua blogger PAS membuat satu ketetapan untuk memandu halatuju penulisan ke arah “kesejahteraan” jemaah dengan menumpukan serangan ke atas pemerintah yang zalim, yang lebih aula ditumbangkan bukannya jemaah sendiri.

  • Semoga konvensyen ini nanti akan menghasilkan suatu “penggulungan” yang jelas dan terarah

  • Untuk itu, suatu persiapan yang rapi diperlukan oleh jawatankuasa program agar matlamat yang digariskan tercapai.

    Seruan kepada semua blogger PAS @ Pro PAS yang ikhlas dalam perjuangan ini, kita semua bertanggungjawab atas apa yang kita tulis dan apa yang kita sebarkan, sesungguhnya tulisan yang paling baik ialah apabila kalam atau tulisan itu diungkap, ia mengingatkan kita kepada kebesaran Allah SWT.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan