Jumaat, 18 Disember 2009

Injin Jet pejuang pun kene kebas...

Oleh Pensilajaib
KUALA LUMPUR: Akibat mengejar wang jutaan ringgit, ada individu sanggup mengkhianati kedaulatan negara dengan menyeludup sebuah enjin jet pejuang milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) ke pasaran gelap.

Enjin dengan nilai pasaran sekitar RM30 juta hingga RM50 juta itu masih dalam keadaan baik, didapati hilang ketika dalam simpanan di Gudang Material Udara I (Matra I), Pangkalan Udara Sungai Besi di sini, akhir tahun lalu.

Ketika kejadian, enjin milik sebuah pesawat F-5E milik 12 Skuadron yang berpangkalan di Pangkalan Udara Butterworth disimpan sementara di gudang berkenaan sementara menunggu dihantar untuk kerja penyelenggaraan kepada kontraktor.

Bagaimanapun, anggota TUDM yang ditugaskan membuat pemeriksaan terhadap enjin yang disimpan dalam kontena itu terkejut mendapati muatan bernilai puluhan juta ringgit itu lesap, sekali gus berjaya melepasi kawalan keselamatan ketat di pangkalan udara berkenaan.
(Sedutan dari Harian Metro)

ULASAN
Kalau di kampung kita "biasa dengar" motosikal hilang. Jenama motosikal yang biasa hilang pun tertentu kategori "kapcai" seperti Honda Ex-5, Wave100, Wave 125 dan lain-lain.

Pencuri biasanya budak-budaklah.... kekadang mereka pun takut nak guna motosikal curi ni, dan langkah paling selamat ialah buang rangka dalam sungai dan injin sahaja yang mereka guna dengan membuang nombor penndaftaran injin.

Tapi kalau injin Jet pun hilang... susahlah nak cakap... taklah budak-budak kampung yang curi...nak buat apa pulak...nak pasang kat moto kapcai kot..kalau nak jual, jual kat mana pulak...

Kalau pemimpin tertinggi curi royaliti minyak Kelantan, setakat curi injin Jet ape nak heran... bak kata pepatah "bapak borek anak rintik"..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan