Ahad, 6 Disember 2009

BAHAYA AYAM HORMON


nyam.. nyam... sedapnya... ayam hormon tu.... ye..eek.. huek..
ni baru sedap dan berkhasiat... sate Organik...

ayam Organik HPA bebas dari suntikkan Hormon...
Oleh Pensilajaib
KUALA LUMPUR 7 Disember 2009 - Gejala buah dada lelaki membesar seperti wanita atau gynecomastia bukan saja berpunca daripada pengambilan ubat-ubatan diragui kandungannya, malah mereka yang kerap makan ayam disuntik hormon juga berisiko berdepan masalah itu.

Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia dan Pakar Kesihatan Awam, Datuk Dr Maamor Othman, berkata apabila lelaki menghadapi masalah gynecomastia, mereka berisiko menghidap barah payu dara lebih dahsyat daripada wanita.

“Tuhan menjadikan fitrah wanita mengeluarkan hormon estrogen yang menyebabkan payu dara mereka membesar secara semula jadi, tetapi apabila lelaki mengambilnya terdapat risiko barah menjadi lebih ganas iaitu cepat merebak serta membawa maut.

“Perkara ini berlaku bukan saja disebabkan pengambil ubat tidak sah yang mengandungi steroid dan estrogen, malah lelaki terutama kanak-kanak yang kerap makan ayam disuntik hormon juga berisiko mengalami gynecomastia atau buah dada mereka membesar,” katanya yang dihubungi semalam.
(Dipetik dari Harian Metro)

ULASAN
Sebut sahaja tentang cuti sekolah, perkara yang kerap juga terbayang ialah berkenaan dengan jemputan majlis kenduri kahwin. Kenduri kahwin ini juga jarang sekali dapat dipisahkan dengan jamuan. Jamuan ini pula jarang sekali kita dapat kita pisahkan dari masakan yang berasaskan dari daging ayam.

Bukan jamuan kenduri kahwin sahaja yang guna ayam hormon ini bahkan semua lauk ayam di rumah kita , di warung, di restoran atau dimana saja pun guna ayam ini...

Oleh yang demikian bermula dari sekarang seharusnyalah kita berusaha untuk menjauhkan diri dari memakan daging ayam hormon atau daging ayam suntik. Namun demikian sekarang kita sudah punya pilihan seperti ayam organik HPA dan sebagainya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan