Khamis, 16 Disember 2010

menjelajah menerusi takwim hijrah

Hijrah merupakan satu istilah yang biasa dengan umat Islam terutamanya ia terkenal dengan Maal Hijrah, andaikata tidak ditetapkan Maal Hijrah itu adakah kita mengingati takwim hijrah..bulannya mahupun tahun hijrah. Kebiasaannya kita mengingati takwim Islam apabila berlakunya peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam Islam contonya yang terdekat iaitu Rabiulawal dimana berlakunya peristiwa kelahiran Nabi Muhammad Sollallahu A'laihi Wassalam...kemudian Nisfu Syaaban....seterusnya yang paling di ingat ialah Ramadhan kerana mengejarkan Syawal(Hari Raya). Itu antara muqaddimah sesi ceramah Maal Hijrah yang berlangsung di dataran Musollah Bandar Putera Indah yang telah disampaikan oleh Ustaz Azlisham (Timbalan DUP Johor) pada 16 Disember.
Menelusuri sejarah wujudnya takwim Islam bermula pada zaman Nabi Muhammad lagi dan diteruskan sehingga kepimpinan Sayidina Abu Bakar. Takwim yang digunapakai terhad kepada hari dan bulan tetapi pada zaman Amirul Mukminin Sayidina Umar Al-Khattab telah menambah 'tahun' sebagai pelengkap suratan-suratan atau dokumen-dokumen pada masa itu. Sebelum itu Sayidina Umar memanggil pembesar dan sahabat-sahabat untuk membicangkan sumber tahun tersebut. Cadangan pertama ialah mengikut kelahiran nabi(Nubuwwah), keduanya bermula pada tahun kenabian nabi(Miladiah) dan cadangan ketiga dari peristiwa hijrah nabi(Hijriyah) maka cadangan ketiga dipilih. Tetapi malangnya umat Islam kini telah menerima pakai dan lebih mengingati takwim Masihi....adakah kita juga dijajah menerusi takwim?
Ustaz juga menerangkan ciri-ciri orang Ansor iaitu yang menetap di Madinah dan telah sampai Islam kepada mereka dan kita perlu petimbangkan ciri-ciri ini dalam diri kita. Pertamanya mereka mencintai orang yang berhijrah ditempat mereka. Tetapi sekarang yang berlaku umat Islam telah disempadankan menerusi negara-negara. Kita mengatakan orang Indonesia yang masuk ke negara kita sebagai pendatang asing walaupun mereka saudara seIslam. Keduanya mereka tidak menaruh keinginan dalam hati terhadap apa yang diberikan kepada Muhajirin. Sehinggakan sanggup menceraikan isteri(suami yang mempunyai isteri lebih dari seorang) mereka untuk dikahwinkan kepada Muhajirin. Ketiganya, mereka mengutamakan orang Muhajirin lebih dari diri mereka sendiri. Maka tuan puan, insafilah dan bermuhasabahlah tentang diri kita supaya kita mencapai kurnia dan keredhaanNya.Wallahua'lam
Di atas adalah sebahagian dari sesi ceramah tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan